ID:
Heslo:

12.2.2020Liberecký Síbl

Ke snímkům na Síbla libereckých parašutistů jsem se dostal díky legendě libereckého létání, panu Prchalovi. Od něj jsem získal také pár základních informací. Síbl byl libereckým výsadkářům přidělen v roce 1957 spolu s novou doskokovou plochou na letišti v Hoškovicích u Mnichova Hradiště. Protože pro Síbla nebyl vhodný terén ani v Liberci, ani v Hoškovicích, byl domovsky umístěn na letišti v Hradčanech u Mimoně, údajně k velké nelibosti tamního velitele, protože se jednalo o civilní stroj na vojenské základně. Liberecký aeroklub měl ve svých řadách tři piloty na C-3 přeškolené. Snímky zachycují výměnu poškozeného motoru v Hradčanech, stroj nese kombinaci armádních znaků na křídlech s civilní imatrikulací OK-ELU na trupu provedenou jemně řečeno amatérsky. Tato registrace se však neobjevila v civilním rejstříku. Bohužel na snímcích není čitelné výrobní číslo pod kabinou, podle kabiny a hřbetu trupu by se mělo jednat nejspíše o verzi C-3A. Drobné úpravy pro výsadky spočívaly v nové stupačce pod dveřmi a plechové ochraně závaží na VOP pro zamezení zachycení padáku. Po dolétání byl Síbl přelétnut na liberecké letiště a tam odstaven vedle hangárů. Snímek s kluzákem Spartak údajně pochází z roku 1960 a Síbl stojí v pozadí. Můj otec vzpomíná, že se záhy stal populární hračkou místní mládeže, protože postrádal jedno z bočních oken a mladší kluci se tímto otvorem byli schopni protáhnout do trupu a „létat“. Po nějaké době o Síbla projevili zájem východoněmečtí filmaři. Síbl byl proto znovu uschopněn a odlétl do Německa, kde si zahrál v nějakém válečném filmu a údajně byl v rámci scénáře také zničen. Přesto se svým přeletem počátkem šedesátých let stal zřejmě posledním létajícím Síblem na našem území. Pavel Klouček

Tomáš Turek

Sibl 1 Sibl 2 Sibl 3 Sibl 4 Sibl 5 Sibl 6
Sibl 7     

31.1.2020Focke-Wulf Fw 190A-9 v Liberci

Focke-Wulf Fw 190A-9 v Liberci Podařilo se mi získat kvalitní snímek Focke-Wulfu Fw 190 s krátkým čumákem prokazatelně stojícím před levým z trojice libereckých hangárů (dnes jsou tam jen dva, ten na snímku byl krátce po válce rozebrán a přesunut na jiné letiště). Sken s vysokým rozlišením pomohl s identifikací. Zcela zřejmých je prvních pět čísel Werk Numer: 980 57, poslední číslice je velmi pravděpodobně jednička, v úvahu ale připadá i částečně poškozená čtyřka. Ze zvětšeného detailu je dobře vidět, že první trojčíslí bylo stříkáno přes společnou šablonu s minimálními mezerami, zbylé tři číslice byly dostříkány každá přes svoji šablonu a s výraznějšími rozestupy. Každopádně podle W.Nr. lze určit, že se jedná o verzi A-9 z poslední série vyrobené firmou Dornier ve Wiesmaru někdy v lednu/únoru 1945. Stejný stroj mám zachycený ještě na dalším snímku víc z boku, byť podstatně méně kvalitním. Že bylo v Liberci relativně kompletních krátkonosých Focke-Wulfů po válce povícero, dokládá i foto z nadhledu na vyrovnanou řadu, zřejmě již po částečném úklidu a přetřídění techniky dle typů. Nejspíše se jednalo o stroje ze stavu JG6, někteří pamětníci vyprávějí i o tom, že údajně na sklonku války přeletěla skupina nově vyrobených strojů z ohrožených továren v Německu na liberecké letiště ve snaze zachránit techniku do poslední chvíle. Na stroji (snad) 980571 není patrné žádné označení krom křížů a výrobního čísla, jediným odlišovacím znakem je bílá spirála na kuželu vrtule.. Také zbarvení je provedeno v duchu konce výroby, tj. motor nastříkaný jednolitě od dodavatele, znaky bez lemů, různě zbarvené jednotlivé části. Na snímcích stroji chybí odsuvný překryt kabiny. Po nějakém čase byly Focke Wulfy z libereckého letiště odvezeny Rudou armádou, některý snad nějakou dobu zůstával jako učební pomůcka ve VOŠLM. Ing. Pavel Klouček

Tomáš Turek

Skupina Fw Fw 190 A-9 Fw 190 A-9 svetle Fw 190 A-9 detail Fw 190 A-9 foto 2  

6.1.20201. schůze v roce 2020

První letošní schůze se bude konat v pátek 10.1.2020 na obvyklém místě.

Tomáš Turek


17.12.2019PLP 2019 severomoravské sekce

Týden po našem klubovém PLP jsme se vydali s omladinou podpořit PLP naší severomoravské sekce. Protože jsme se na sever Moravy vydali až v sobotu ráno, měli Miloš s Robertem už jednodenní náskok. My jsme se hned po příjezdu přidali a až do pozdních nočních hodin se vesele modelařilo. Ráno jsme se po vydatné snídani opět vrhli ke stolům a naše modelaření končilo až nedělním obědem. Museli jsme se rozloučit a vydat se k našemu severnímu domovu, protože cesta je dlouhá a omladina se musela ještě připravit do školy. Rád bych poděkoval Robertovi a jeho mamce za azyl a vybrané menu a potom Milošovi s Robertem, že se postarali o zdravý vývoj modelářského potěru a puberťáka.

Tomáš Turek

skupinka severomoravská sekce plné nasazení 20191207_154336.jpg 20191207_154344.jpg  

novější    starší

© 2010 DMA