ID:
Heslo:

14.4.2020Šťakr 1

Říká vám něco název Šťakr 1? Možná si někteří starší vybaví monografii otisknutou v časopise Letectví a Kosmonautika 1980/16. Pod záhadným názvem se skrývá malý jednomístný letounek, který by dnes patřil do kategorie UL a také zkratka jmen jeho autorů, pánů Lubomíra Šťastného a Dobroslava Krejčíka, tehdejších kurzistů VOŠLM v Liberci. Čtveřici originálních snímků Šťakra v prostorách areálu VOŠLM jsem zcela náhodou potkal na Aukru za směšný peníz a bylo jasné, že je musím mít. Detailní snímky ukazují konstrukci, z krytu vystupující karburátory motoru VW pocházejícího z armádního KdF, kolečka zakoupená z nedostatku prostředků v železářství a určená pro kárky, tj. vybavená jen třecím ložiskem atd. Po absolvování VOŠLM si autoři nevalně létajícího Šťakra odvezli do Pyšel nedaleko Prahy, odkud pocházel pan Krejčík. V archivu muzea Pyšely se dochovalo celkem šestnáct snímků Šťakra, včetně těch, prezentovaných i zde. Snímky ukazují, že se Šťakra nakonec podařilo rozlétat, dokompletovat jeho přístrojové vybavení a že se dočkal i finálního nátěru – letounek byl celý bílý nebo snad světle krémový, pouze vzpěry, disky kol, pevná část VOP, kužel vrtule a čelní maska motorového krytu byly natřeny nějakou tmavší barvou (červená, modrá?). Později měl být Šťakr složen na půdě jednoho z členů aeroklubu v Říčanech. Snad v roce 1969 bylo křídlo ze Šťakru odvezeno do sbírek VHÚ, bohužel umístěno v nevyhovujících prostorách a po několika letech pro špatný stav vyhozeno. Jméno Šťakr se v československém letectví objevilo ještě jednou, stroj s pořadovým číslem 2 byl mírně upraveným M-1C Sokol výrobního čísla 212, po přestavbě přeimatrikulovaným z OK-CIP na OK-CLE a s motorem Walter Minor 6-IIIC užitým L. Šťastným pro rekordní lety v letech 1955-57. Pavel Klouček

Tomáš Turek

stakr0001.jpg stakr0002.jpg stakr0003.jpg stakr0004.jpg   

27.3.2020Mustang v Praze

Tyhle dva snímky se mi objevily v albech tak nějak náhodou. Tušil jsem, že by měly pocházet z Prahy, ale dlouho jsem se jimi nezabýval. Před časem jsem při procházení mé oblíbené stránky Letecká badatelna (mimochodem vřele doporučuji všem milovníkům letecké historie) proklikal všechny Mustangy, ale na tento jsem nenarazil. Ze zbytku USAAF čísla se mi podařilo poměrně rychle dopátrat, že se jedná o stroj 44-72251, přestože někdo odnýtoval kýl SOP s částí čísla. Tento P-51D-20-NA, který s kódovým označením QP-A sloužil Lt. Col. Sidney S. Woodsovi u 334FS, 4FG, 8AF USAAF, byl sestřelen protiletadlovou obranou kbelského letiště 16. dubna 1945. Pilotovi se podařilo na své 68 misi údajně vyskočit na padáku a byl zajat, stroj pak musel dopadnout poměrně hladce (lze tedy uvažovat i o řízeném nouzovém přistání?) a vrak byl převezen na letiště Kbely a zřejmě postupně rozebírán, jak naznačují snímky. Díky tomu můžeme částečně nahlédnout do útrob stroje. Našel jsem ještě jednu fotku kompletnějšího trupu ZDE a pak se mi podařilo objevit jeden snímek tohoto stroje ještě ve funkčním stavu, který přidávám. Zajímavým detailem jsou i kompletní čelní štítky na Arada 396 v pozadí za zbytky trupu. Zatím se mi nepodařilo identifikovat štítek za křídlem, máte někdo tip? Pavel Klouček

Tomáš Turek

QP-A.jpg Mustang sestřelený v Praze.jpg Mustang sestřelený v Praze2.jpg    

17.3.2020KarviNNský kluzák

Dnešním článkem bych chtěl potěšit severomoravskou sekci našeho klubu SPL. Zcela náhodou mi kolega z klubu Jirka na německém E-Bayi vydražil balíček fotek na předválečné snažení karvinských milovníků létání, převážně bezmotorového. Součástí balíčku byly i čtyři snímky na stavbu stroje, o kterém jsem dosud neměl tušení a jak jsem pátral po kolezích sběratelích a autorech, nejsem v tom zdaleka sám. Stroj na směrovce nese zřetelný nápis KARVINNÁ I., což v podobě se dvěma N odpovídá době předválečné. Tomu odpovídají i další snímky ze série zachycující kluzák Skaut Standard karvinské MLL a další. Tento stroj měl být zřejmě podle provedení přídě motorový s malým tažným motorem a snad jednomístný. Jaký výhled by měl pilot vpřed, si nedovolím odhadnout. Trup je na snímcích dokončen, kostra křídla rozpracována. Zajímavá je kombinace obdélníkové vlajky, kruhového znaku i předpřipravené imatrikulace OK-. Zda se povedlo stroj dokončit, netuším. Pokud by měl někdo jakoukoli informaci či kontakt, který by mohl přinést jakýkoli střípek spojený s tímto strojem či skupinou, nechť se prosím ozve na E-mail pavel.kloucek@centrum.cz.

Tomáš Turek

karvina0001.jpg karvina0002.jpg karvina0003.jpg karvina0004.jpg   

12.2.2020Liberecký Síbl

Ke snímkům na Síbla libereckých parašutistů jsem se dostal díky legendě libereckého létání, panu Prchalovi. Od něj jsem získal také pár základních informací. Síbl byl libereckým výsadkářům přidělen v roce 1957 spolu s novou doskokovou plochou na letišti v Hoškovicích u Mnichova Hradiště. Protože pro Síbla nebyl vhodný terén ani v Liberci, ani v Hoškovicích, byl domovsky umístěn na letišti v Hradčanech u Mimoně, údajně k velké nelibosti tamního velitele, protože se jednalo o civilní stroj na vojenské základně. Liberecký aeroklub měl ve svých řadách tři piloty na C-3 přeškolené. Snímky zachycují výměnu poškozeného motoru v Hradčanech, stroj nese kombinaci armádních znaků na křídlech s civilní imatrikulací OK-ELU na trupu provedenou jemně řečeno amatérsky. Tato registrace se však neobjevila v civilním rejstříku. Bohužel na snímcích není čitelné výrobní číslo pod kabinou, podle kabiny a hřbetu trupu by se mělo jednat nejspíše o verzi C-3A. Drobné úpravy pro výsadky spočívaly v nové stupačce pod dveřmi a plechové ochraně závaží na VOP pro zamezení zachycení padáku. Po dolétání byl Síbl přelétnut na liberecké letiště a tam odstaven vedle hangárů. Snímek s kluzákem Spartak údajně pochází z roku 1960 a Síbl stojí v pozadí. Můj otec vzpomíná, že se záhy stal populární hračkou místní mládeže, protože postrádal jedno z bočních oken a mladší kluci se tímto otvorem byli schopni protáhnout do trupu a „létat“. Po nějaké době o Síbla projevili zájem východoněmečtí filmaři. Síbl byl proto znovu uschopněn a odlétl do Německa, kde si zahrál v nějakém válečném filmu a údajně byl v rámci scénáře také zničen. Přesto se svým přeletem počátkem šedesátých let stal zřejmě posledním létajícím Síblem na našem území. Pavel Klouček

Tomáš Turek

Sibl 1 Sibl 2 Sibl 3 Sibl 4 Sibl 5 Sibl 6
Sibl 7     

    starší

© 2010 DMA