ID:
Heslo:

8.9.2020Havarovaná B-17

Dostal jsem od kolegy soubor fotek na havarovanou B-17 s poznámkou, že fotky pořídil Kpt. Antonín Blažek v okolí Olomouce. Podařilo se mi podle popisu havárii identifikovat, jedná se o stroj B-17G 42-32097 "Slipstream", která spadla na okraji Olomouce 18. 12. 1944. Podrobný popis událostí je zde http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/303/ Pavel Klouček

Tomáš Turek

B17Olomouc0001.jpg B17Olomouc0002.jpg B17Olomouc0003.jpg B17Olomouc0004.jpg B17Olomouc0005.jpg B17Olomouc0006.jpg
B17Olomouc0007.jpg B17Olomouc0008.jpg B17Olomouc0010.jpg B17Olomouc0011.jpg  

3.9.2020Patlák v Jizerskohorském technickém muzeu

V sobotu 29.9.2020 jsme se v komorním složení setkali v Jizerskohorském technickém muzeu v Bílém potoce na trochu netradiční klubový patlák. Netradiční v tom, že se zde stavěly modely letadel a techniky k motorům, které toto muzeum vystavuje ze sbírek VHÚ ve Kbelích. Během dne byla naše patlací seance součástí prohlídkového okruhu muzea. V rámci dne se promítali i letecké dokumenty a spousta zajímavých historických fotografií. Moc děkujeme za prostory, které nám muzeum poskytlo a za milou a pozornou starost o naše blaho.

Tomáš Turek

JTM1 JTM2 JTM3 JTM4 JTM5 JTM6
     

22.6.2020Historická fota z kroniky

Tyto snímky získal některý z členů klubu v roce 1989 a následně byly zařazeny do klubové kroniky. Lokomotiva a Heinkel na zvedácích byly vyvolány asi až po válce, snímky nesou zezadu adresu fotoateliéru Jakub Svoboda z Liberce. Ostatní snímky Heinkelů a Ju 52 jsou původní válečný miniformát. U Junkersu je na zadní straně i popiska, která určuje místo – letiště Nauen (západně od Berlína) i dataci – listopad 1940. Havarovaný He 111 kódem 1T určuje příslušnost ke KG28. Některé snímky byly bohužel poškozeny vodou spolu s celou kronikou.

Tomáš Turek

SPLkronika0001b.jpg SPLkronika0002b.jpg SPLkronika0003b.jpg SPLkronika0004b.jpg SPLkronika0005b.jpg SPLkronika0006b.jpg
     

14.4.2020Šťakr 1

Říká vám něco název Šťakr 1? Možná si někteří starší vybaví monografii otisknutou v časopise Letectví a Kosmonautika 1980/16. Pod záhadným názvem se skrývá malý jednomístný letounek, který by dnes patřil do kategorie UL a také zkratka jmen jeho autorů, pánů Lubomíra Šťastného a Dobroslava Krejčíka, tehdejších kurzistů VOŠLM v Liberci. Čtveřici originálních snímků Šťakra v prostorách areálu VOŠLM jsem zcela náhodou potkal na Aukru za směšný peníz a bylo jasné, že je musím mít. Detailní snímky ukazují konstrukci, z krytu vystupující karburátory motoru VW pocházejícího z armádního KdF, kolečka zakoupená z nedostatku prostředků v železářství a určená pro kárky, tj. vybavená jen třecím ložiskem atd. Po absolvování VOŠLM si autoři nevalně létajícího Šťakra odvezli do Pyšel nedaleko Prahy, odkud pocházel pan Krejčík. V archivu muzea Pyšely se dochovalo celkem šestnáct snímků Šťakra, včetně těch, prezentovaných i zde. Snímky ukazují, že se Šťakra nakonec podařilo rozlétat, dokompletovat jeho přístrojové vybavení a že se dočkal i finálního nátěru – letounek byl celý bílý nebo snad světle krémový, pouze vzpěry, disky kol, pevná část VOP, kužel vrtule a čelní maska motorového krytu byly natřeny nějakou tmavší barvou (červená, modrá?). Později měl být Šťakr složen na půdě jednoho z členů aeroklubu v Říčanech. Snad v roce 1969 bylo křídlo ze Šťakru odvezeno do sbírek VHÚ, bohužel umístěno v nevyhovujících prostorách a po několika letech pro špatný stav vyhozeno. Jméno Šťakr se v československém letectví objevilo ještě jednou, stroj s pořadovým číslem 2 byl mírně upraveným M-1C Sokol výrobního čísla 212, po přestavbě přeimatrikulovaným z OK-CIP na OK-CLE a s motorem Walter Minor 6-IIIC užitým L. Šťastným pro rekordní lety v letech 1955-57. Pavel Klouček

Tomáš Turek

stakr0001.jpg stakr0002.jpg stakr0003.jpg stakr0004.jpg   

    starší

© 2010 DMA